13.4.09

otomo yoshihide 25/04



Otomo Yoshihide

portret de 90' realizat de Anamaria Pravicencu

Compozitor japonez multi-instrumentalist, Otomo Yoshihide a devenit cunoscut la începutul anilor 90 ca leader al grupului de noise rock Ground Zero. Astăzi este una dintre cele mai complexe figuri ale muzicii contemporane şi experimentale, opera sa extinzându-se de la free improvization la noise, jazz şi clasic contemporan.

Încă de la începutul carierei sale, Otomo Yoshihide a fost imposibil de categorisit. Lucrând în marginile cele mai îndepărtate ale mai multor stiluri foarte diferite, astfel încât şi cei mai fideli ascultători i-au pierdut urma de-a lungul anilor, Yoshihide a refuzat în mod constant să se oprească în vreun loc suficient de mult timp încât să poată primi vreo etichetă. Rădăcinile sale sunt în improvizaţia de jazz pe care a început să o facă încă de la o vârstă fragedă. Dacă în primii ani ai carierei evolua în grupuri aproape tradiţionale de free jazz, interesele lui s-au extins repede spre colaj noise şi muzică cu samples.

Yoshihide a devenit cunoscut cu grupul său Ground zero (1990), un amalgam sfidător şi gălăgios de jazz, rock şi avant-garde, care nu semăna cu niciunul dintre cele trei, însă cu siguranţă nu era nici fusion. Grupul a cutremurat pe mulţi cu cele 5 albume fenomenale - Ground Zero (God Mountain, 1993), Null & Void (Tzadik, 1995), Revolutionary Pekinese Opera (ReR, 1996), Consume Red (ReR, 1996), Plays Standards (NANI/disk, 1997) - înainte să se despartă definitiv în 1998. Chiar şi atunci când era membru al Ground zero, Otomo Yoshihide nu s-a limitat la un singur proiect, aşa cum putem observa din fluxul crescând şi nestăvilit pe care apariţiile de albume din anii ’90 şi începutul anilor 2000 l-au demonstrat. Noise pe bază de turntables (Sound Factory), abstract, sine wave la limita auzului cu Sachiko M (Filament 1) sau reîntoarcerea la jazz cu grupul său New Jazz Quintet, muzica sa la trecerea dintre milenii era un torent de inovaţie şi explorare.


1. Consume Red (1997), Ground Zero, fragment

Un sample dintr-o piesă interpretată la hojok (instrument de suflat) de muzicianul coreean Kim Suk Chul repetată în continuu de-a lungul unui single de 57’ în timp ce grupul improvizează în jur, devenind din ce în ce mai tare, pâna când sample-ul de bază este complet scufundat.


2. Revolutionary Pekinese Opera (1996), Ground zero, integral

Revolutionary Pekinese Opera are la baza un re-sampling din 1984 al lui Heiner Goebbels şi al lui Alfred 23 Harth al interpretării prin samples a Revolutionary Pekinese Opera din China, performată în 1960 la Opera din Peking (Frankfurt-Pekin, CD Goebbels Heart). Interesul lui Yoshihide pentru Opera Pekineză vine de la cursul de etno-muzicologie pe care l-a facut când era student, perioadă în care s-a concentrat pe dezvoltarea muzicală a instumentelor din perioada revoluţiei culturale chineze.

Opera din Beijing, sau din Peking, este una dintre cele mai cunoscute „piese” din patrimoniul naţional al Chinei. Considerată cea mai înaltă împlinire a culturii chineze, Opera din Peking este performată printr-o combinaţie de cântece, dialoguri vorbite şi secvenţe de acţiune codificate, cum ar fi gesturile, mişcările, luptele si acrobaţiile.

1. Opening - Flying across the J.P. YEN (9:29)
2. Consume Mao (1:33)

3. Rush Capture of the Revolutionary Opera 1 (2:05)
4. Red Mao Book by Sony (4:23)
5. Crossing Frankfurt Four Times (2:02)
6. The Glory of Hong Kong - Kabukicho Conference (4:53)
7. Paraiso 1 (7:03)
8. Anouncing Good News from the West (0:40)
9. Revolutionary Enka 2001 (1:15)
10. Grand Pink Junktion Ballad (1:27)
11. Crossing Snow Mountains with Yamaha Bike (1:29)
12. Rush Capture of the Revolutionary Opera 2 (0:51)
13. Yellow Army, Beloved of the Various Nationalities (0:52)
14. Triumphant Junction (Grand Finale) (1:07)
15. International - Epilogue (2:49)
16. Paraiso 2 (5:36)

Muzică de Otomo Yoshihide, performeri şi invitaţi via sample (sampled guests)

Membri Ground Zero (din albumul Revolutionary Pekinese Opera)
Otomo Yoshihide: chitară, turntables
Kazuhisa Uchihashi: chitară, efecte
Sachiko M: sampler, voce (10)
Mitsuru Nasuno: bass
Masahiro Uemura: tobe, enka keyboard (9)
Yasuhiro Yoshigaki: percuţii, voce (10, 11)

Invitaţi
DJ-MAO: samples (1, 2, 10, 12, 13, 16)
Kazuhiro Nomoto: clarinet bass (1)
AYA: voce (4)
Naruyoshi Kikuchi: saxofon tenor (9, 12-14)

Mao Singers (13, 14)
Sachiko M, haruna ito, Tsuguto Tsunoda, Masahiro Uemura, Yasuhiro Yoshigaki, Mitsuru Nasuno, Kazuhisa Uchihashi şi Otomo Yoshihide

Sampled guests
Original Pekinese Opera groups
Heiner Goebbels: pian, etc.
Alfred 23 Harth: saxofon, etc.
Jon Rose (2, 10): vioară, etc.
Norimizu Amaya: samples de telefon (1)
Osamu Hashimoto: voce (2)
Steve Beresford: voce (2)
Rudolf Ebner (10, 11): voce, etc.
Compostela (3)
Yumiko Tanaka (1, 13, 14): voce, shamisen
Christian Marclay: record without cover (15, 16)

Un comentariu:

Anonim spunea...

Otomo!!! Oare o sa-l vedem vreodata pe la noi?

Persoane interesate