despre muzica contemporană
selecţie de 90' realizată de Octav Avramescu
Extra-electroacoustic
Sesiune despre o conversie extra-electroacustică în muzica contemporană, cu un joc de oglinzi sau înregistrările a trei foarte speciale piese culte ce îşi orchestrează propria lor bandă sonoră, începând cu "muzica concretă instrumentală" a lui Lachenmann, continuând cu experimente ectoplasmatice* cu voci înregistrate la Feldman, şi încheiând în bucle orchestrale minimaliste din jurul unui refren cules pe stradă de Bryars, de la un alcoolic.
*am furat termenul din spiritism : substanţă sau energie spirituală exteriorizată de un medium, de obicei pe gură. În cazul de faţă, gura unui difuzor.
Octav Avramescu
Selecţia pentru această sesiune urmăreşte să descopere posibilităţi de a documenta o “conversie extra-electroacustică” în muzica contemporană. Înregistrările propuse spre ascultare îşi orchestrează propria bandă sonoră, realizând astfel o mise-en-abyme sau un joc de oglinzi, prin care depăşesc dimensiunea pur electroacustică a avangardei muzicale ce ţinea separat banda sonoră de instrumente, playback de live. Astfel, dacă în mod normal pe scenă la stânga stau viorile, pianul, în spate instrumentele de suflat, percuţiile mari, la dreapta contrabasul, ce loc ocupă banda sonoră?
Helmut LACHENMANN Fassade [für Orchester] / Morton FELDMAN Three voices [for Joan La Barbara] / Gavin BRYARS Jesus' blood never failed me yet [for large orchestra].
Muzica compusă pentru orchestră şi bandă sonoră îşi face apariţia începând cu anii ‘50. Câteva nume ce vor deveni legate de acest “fenomen”: Vladimir Ussachevsky, Morton Subotnick, Ferruccio Busoni, Edgard Varese, Bruno Maderna, Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, etc. Dar pentru o mai bună înţelegere a acestei combinaţii între posibilităţi electroacustice şi instrumentale, ar trebui spus că ea pare un pic tardivă, şi ar putea fi denunţată chiar ca revizionistă. Multă muzică de avangardă îşi arătase deja interesul pentru programarea unor "instrumente" electronice, creând, inclusiv pe scenă, moderniste peisaje imaginare – în referinţă la o serie de lucrări pentru turntables, radiouri, pian preparat, etc., prezentate de pionierul John Cage începând cu 1939. Deci, teoretic, a articula surse electronice de sunet cu instrumente tratate într-un mod nou ar recupera resursele unei avangarde artistice şi poate chiar şi o mică nuanţă de fetişism tehnologic.
“Ceea ce răsună, nu răsună în numele tonalităţii sau a modificărilor structurale, ci semnalează folosirea unor energii concrete în acţiunile muzicienilor şi transformă condiţiile mecanice şi de rezistenţă asociate cu aceste acţiuni în tangibil, audibil, anticipabil.
Fassade este un marş secret... [dar] nu este o muzică a pasiunii. Expresia este împărţită între aspect, atitudine compoziţională şi acţiune fără cuvinte... Un tip de muzică care este deopotrivă un câmp de ruine şi un câmp de energie... Fassade este una dintre încercările mele de a recupera expresia muzicală nu doar dintr-un repertoriu tradiţional al emoţiilor pasionale pentru a o plasa comfortabil şi cu uşurinţă în afara resurselor limbajului muzical de azi, ci este o încercare de a dezvolta piesa ca analiză a acestor resurse.”
1. Opening 2’25’’
2. Legato 11’47’’
3. Slow waltz 5’27’’
4. First words 12’13’’
5. Whisper 2’28’’
6. Chords 2’16’’
7. A non accented legato 1’15’’
8. Snow falls 2’23’’
9. Legato 01 3’30’’
10. Slow waltz and ending 6’20’’
“Unul din cei mai apropiaţi prieteni ai mei, pictorul Philip Guston, tocmai murise. Poetul Frank O'Hara murise cu câţiva ani înainte. Am imaginat această piesă cu Joan în faţă şi două difuzoare în spate. Este ceva funerar în aspectul unui difuzor. M-am gândit la piesă ca un schimb între vocea live şi vocile moarte.“
Frank O'Hara: Wind (to Morton Feldman)
that snow falls
it always circled whirling
like a thought
in the glass ball
around me and my bear
containment
snow whirled
nothing ever fell
nor my little bear
bad thoughts
imprisoned in crystal
in fatal winds
briefly
then falls
beasts
I love evil
Gavin Bryars despre Jesus' blood never failed me yet:
Am rămas înmărmurit până când mi-am dat seama că banda mergea în continuare şi toată lumea intrase sub efectul bătrânului care cânta. Acest fapt m-a convins despre puterea emoţională a muzicii şi posibilităţile oferite de adăugarea unui simplu, dar în continuă evoluţie, acompaniament orchestral care să respecte nobleţea vagabondului şi credinţa sa simplă. Cu toate că el a murit înainte să poată auzi ce am făcut cu cântecul lui, piesa rămâne o elocventă, dar insuficient asumată, mărturie a spiritului şi a optimismului lui.“
Un comentariu:
Au clair de la lune, Pierrot répondit
prima inregistrare sonora ever;
http://www.nytimes.com/2008/03/27/health/27iht-27soun.11462356.html?_r=1
Trimiteți un comentariu