18.10.18

Diana Rotaru & Sabina Ulubeanu, concert, 26/10

Diana Rotaru & Sabina Ulubeanu, concert
26 octombrie, ora 20
Teatrul Apollo 111, Ion Brezoianu 23-25, București

O SÂMBĂTĂ SONORĂ dedicată femeilor compozitoare din noua generație este o SÂMBĂTĂ SONORĂ creată din admirație, iubire și încredere în viitor.

Diana Rotaru

Lut (2017) pentru două violoncele
Meander (2008) pentru clarinet solo
Amoris Chaccone (2015, revizuită în 2017), partea a II-a din Red Hot, pentru clarinet, vioară, violoncel şi pian
Solomonarul (2018) pentru flaut (înregistrare) – interpretează Mario Caroli
Verde (2015/2017) pentru clarinet, vioară, violoncel şi pian

Sabina Ulubeanu

Vers le ciel (2002) pentru violoncel solo
Sheroes (2018) pentru cvartet de coarde (înregistrare) – interpretează cvartetul Arcadia
Cadenza lirica (2004) pentru vioară solo
Candy Crush 1852 (2018) pentru clarinet, vioară, violoncel şi pian

Interpreți :
SonoMania & Duo Cello Jaya

Mihai Pintenaru, clarinet
Raluca Stratulat, vioară
Ella Bokor, violoncel
Mircea Marian, violoncel
Andrei Petrache, pian
Diana Rotaru, pian

*

DIANA ROTARU
Unul dintre cei mai activi tineri compozitori români, Diana Rotaru (n. 1981, Bucureşti) a scris de la muzică de cameră şi orchestrală la muzică pentru spectacole multimedia sau de dans, muzică de scurtmetraj şi operă de cameră. Creaţia sa explorează direcţii expresive diferite, precum hypnagogia şi estetica pre-onirică, psihologia feminină, folclorul imaginar şi narativitatea muzicală sau umorul.
În ultimii ani a fost implicată în promovarea muzicii noi în România, în calitate de director artistic al ansamblului SonoMania şi de coordonator principal al Centrului de Informare Muzicală din România (CIMRO). În prezent este lector universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.

Diana Rotaru a studiat compoziţia cu Ştefan Niculescu şi Dan Dediu la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (2000-2005) şi cu Frédéric Durieux la Conservatorul Naţional Superior de Muzică şi Dans din Paris (Erasmus, 2005-2006). A participat totodată la diverse cursuri de specializare precum Acanthes (Metz, Franţa - 2008), Voix Nouvelles (Royaumont, Franţa - 2002 şi 2006), Seminarul Bartok (Szombathely, Ungaria - 2003) sau ICon Arts (Breaza / Cisnădie), lucrând astfel cu Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough, Michael Jarrell, François Paris, Jonathan Harvey şi alţii. Este deţinătoarea mai multor premii importante printre care Premiul George Enescu al Academiei Române pentru anul 2008, ISCM-IAMIC Young Composer Award (Vilnius, 2008), Takefu International Music Festival Prize (ex-aequo, Takefu, 2009), Premiul de Excelenţă pentru Tineri Compozitori acordat de Uniunea Naţională a Patronatului Român (Bucureşti, 2007), Marele Premiu Prometheus Opera Prima, acordat de Fundaţia Anonimul (2005), Premiul I ex-aequo la Concursul Internaţional de Compoziţie George Enescu (lucrare de orchestră – “Corale şi Cutii Muzicale”, 2005 şi lucrare camerală – “Halucinaţii Gotice”, 2003) sau Irino Prize (Japonia, 2004). Alături de ansamblul SonoMania, a fost nominalizată în 2016 la Premiul Matei Brâncoveanu pentru muzică experimentală (acordat de Fundaţia Alexandrion).

I-au fost acordate rezidenţe de creaţie la Cité des Arts din Paris (bursa George Enescu, ICR 2007), Villa Sträuli din Winterthur (2011 – două concerte portret susţinute de ansamblul TaG) şi Viena (2015, cu o bursă acordată de Austrian Federal Chancellery şi KulturKontakt).

www.dianarotaru.com


SABINA ULUBEANU
Sabina Ulubeanu (n. 1979, București) este una dintre personalitățile artistice complexe ale generației sale, cu o activitate extinsă, de la compoziție la fotografie, muzicologie sau performance experimental. Conceptual, este interesată de problemele timpului, spațiului și memoriei, elemente ce unesc muzica și fotografia în creația sa.

A studiat compoziția la București și Oldenburg cu Tiberiu Olah, Doina Rotaru și Violeta Dinescu, iar în anul 2011, sub îndrumarea prof. univ. dr. Octavian Nemescu, a devenit doctor în muzică cu teza „Funcția memoriei in construcția timpului muzical”, subiect ce reprezintă manifestul artistic al compozitoarei. Este membră a Uniunii Compozitorilor din România. Lucrările sale au fost interpretate în România, Europa și SUA, iar fotografiile sale au fost expuse la festivaluri importante europene.
În prezent, Sabina este director artistic și co-fondator al InnerSound New Arts Festival, singurul festival din România ce pune muzica contemporană și clasică în relație cu artele vizuale, multimedia și filmul mut contemporan. Din 2013 este critic muzical partener al website-ului Festivalului Internațional George Enescu, precum și speaker la diverse evenimente cum ar fi: PR Beta Timișoara (2017), Mastering the Music Bussines (iulie 2017), Aspen Ideas Sibiu (2016), TEDx (Cambridge School Of Bucharest 2015), Pecha Kucha (2012) etc.

*

Eveniment dedicat ciclistei italiene Alfonsina Strada (1891-1959)
Alfonsina Strada este singura femeie care a concurat într-unul dintre cele 3 Mari Tururi, respectiv la Giro d’Italia în 1924, unde a putut participa pentru că la încriere organizatorii au crezut că e bărbat. Ulterior regulamentul a precizat clar că femeile nu sunt acceptate în acest tip de competiție. În 1911, Alfonsina Strada a bătut în Italia recordul de viteză pentru femei, record ce a rămas de referință timp de 26 ani. Ea a concurat pe o bicicletă fără viteze ce cântărea 20 kg. Campioana multiplă Marianne Vos concurează astăzi pe o bicicletă de 7.7 kg și 10 viteze.
Mersul pe bicicletă a fost un agent major în emanciparea femeilor la sfârșitul secolului XIX, însă reacția populară împotriva femeilor care și-au „permis” această libertate a fost rapidă și feroce. Femeile bicicliste au fost tratate ca niște maimuțe acrobate la circ sau pradă binemeritată pentru apropourile sexuale ale bărbaților deoarece ieșeau astfel în evidență în spațiul public. Femeile bicicliste au fost acuzate că mersul pe bicicletă e doar plăcerea lascivă provocată de vibrațiile șeii…
Strada s-a luptat cu dubla hegemonie a bisericii catolice și a regimului fascist care a discriminat femeile atlete a căror „misiune fundamentală” era, desigur, maternitatea. Ciclistele din ziua de azi participă la un sport care rămâne, poate iremediabil, dedicat bărbaților. Cu excepția tenisului și golfului, sporturile pentru femei continuă să fie sub-finanțate și sub-promovate.

Fotografie de autor necunoscut.

*

Sâmbăta Sonoră este un program organizat de Asociația Jumătatea plină și cofinanțat în perioada iunie-noiembrie 2018 de Administrația Fondului Cultural Național.

Niciun comentariu:

Persoane interesate