3.12.10

Mats GUSTAFSSON, Ingebrigt H. FLATEN, Paal NILSSEN-LOVE - solo x 3 - 10/12/2010



Tinitus-ul* (acufena) este descris ca fiind o „senzaţie auditivă patologică ce se manifestă prin zgomote sau vâjâituri în urechi, fără stimul extern”. O altă definiţie spune că reprezintă „zgomote sau vâjâituri subiective sau obiective, de origine foarte variată”. La Sâmbăta Sonoră, sâmbăta se mută vineri pentru că dacă ne tulburăm urechile, de ce ar scăpa zilele săptămânii? Iar The Thing se despart pentru a se recompune: în free orice merge şi nimic nu merge mai bine ca solo-ul.


În această configuraţie sunetele nu sunt de încredere şi nu pot fi văzute ca imagini. Se spune că, spre deosebire de artele vizuale şi cele verbale, muzica nu este formată din conţinut încărcat cu sensuri, pentru că ordinea, consistenţa şi unitatea ei sunt formă pură. Aceste structuri create şi modelate în muzică pot fi aplicate în ambient real ca „metafore albe” care contribuie la formarea realităţii prin interacţiunea dintre elementele implicate în ea. Ceea ce în sine nu are înţeles devine un instrument pentru a crea noi sensuri. Acest drum poate fi parcurs şi invers, considerând varianta că nu muzica dă un nou sens realităţii, dar are loc relaţia reciprocă. Pot avea loc ambele relaţii concomitent, se poate crea o suprapunere, în final totul implodează şi apare muzica free. Percepţia determină de fapt realitatea, aceasta determină creaţia, care revărsându-se înapoi peste tot acest proces produce noi sensuri într-un ciclu infinit.


Poate fi aplicată această teorie pentru Mats Gustafsson, Ingebrigt Håker Flaten şi Paal Nilssen-Love? Apare dublul tăiş, pentru că ne bazăm pe „ordinea, consistenţa şi unitatea” muzicii, aceste elemente fiind exact cele de care se dezic cei trei. Să fi ieşit The Thing din bucla procreatoare de înţelesuri goale? Este aceasta muzica pură sau, mai bine, sunet pur? Poate fi cel puţin echivalentul sonor al bibliotecii Borgesiene – Mats Gustafsson descrie abilitatea şi limbajul unui muzician improvizator ca fiind „o bibliotecă de sunete”. O bibliotecă ce nu este alcătuită din partituri, dar din posibilităţile pe care corpul le oferă muzicianului. Sunetele sunt stocate în corp – corpul muzicianului şi al instrumentului. A improviza înseamnă, deci, a actualiza această bibliotecă de sunete.


Nu trebuie căutate mesajele, mai ales cele politice, în muzica celor trei improvizatori, deşi cei interesaţi s-ar putea să le descopere fără să vrea. În acea aparentă lipsă de structură stau ascunse toate mesajele lor, îmbinându-se din trei personalităţi distincte ce ajung să funcţioneze ca o maşinărie autogenerativă împreună, iar dacă haosul se coagulează în această maşinărie, Sâmbăta Sonoră îşi propune să reinstituie demonizarea explicităţii obiective prin crearea unei babilonii răzleţită pe trei canale. The Thing în stereo.



Mats Gustafsson (n. 1964, Suedia) – improvizator, compozitor, instrumentist – foloseşte saxofonul (încorporând diferite tipuri ale acestuia – alto, tenor, bariton – fără a se limita aici) lucrând nestingherit din anii ’80 în diversele scene de muzică improvizată şi artă sonoră. Ca soloist performează şi în cadre de dans contemporan, poezie sau teatru. În 1998 reorganizează FRIM (Asociaşia de muzică improvizată din Suedia). În 2010 este curatorul festivalului Nickelsdorf Konfrontationen. Colaborează frecvent cu Peter Brötzmann, Merzbow, Otomo Yoshihide, Paul Lovens, Zu şi lucrează în grupurile Sonore, FIRE!, Swedish Azz şi multe altele.


Ingebrigt Håker Flaten (n. 1971, Norvegia), contrabasist, activează din 1995. Este un punct de legătură pentru contrabasiştii norvegieni, o „eră” în sine, fiind inspirat de instrumentişti americani ca William Parker şi de europeni ca Barry Guy sau Peter Kowald, dar fan al jazz-ului progresiv norvegian. În concerte foloseşte contrabasul, dar şi bass-ul electric. De-a lungul timpului membru al grupurilor School Days, Free Fall, Scorch Trio, momentan se focusează pe cvintetul Atomic şi trio-ul The Thing.


Paal Nilssen-Love (n. 1974, Norvegia), percuţionist crescut în clubul de jazz al părinţilor lui, precoce (primul cvartet format la 19 ani), este un promotor al concertelor solo („toţi muzicienii ar trebui să încerce să lucreze solo; te face să simţi cine eşti şi ce te animă”). Modul de lucru multilateral este alegerea lui conştientă, metoda deliberată prin care se menţine într-un proces continuu – „o piesă nu este un nou început, ci continuarea anterioarei”. Portofoliul de formaţii la care a contribuit Paal Nilssen-Love include Atomic, School Days, The Thing, Frode Gjerstad Trio, Sten Sandell Trio, Scorch Trio, Territory Band, FME şi variate proiecte cu Ken Vandermark, John Butcher, Nils Henrik Asheim şi Lasse Marhaug.


The Thing este proiectul comun al celor trei, lansat în 2000 în urma unei serii de concerte în care Mats Gustafsson, Ingebrigt Håker Flaten şi Paal Nilssen-Love realizează interpretări contemporane ale compoziţiilor lui Don Cherry. Majoritatea înregistrărilor lor sunt publicate de casa de discuri norvegiană Smalltown Superjazz, incluzând discuri cu Joe McPhee, Ken Vandermark sau Otomo Yoshihide. Activează şi în grupul extins Two Bands and a Legend împreună cu formaţia de garage rock Cato Salsa Experience şi Joe McPhee. Imbină diferite tradiţii ale muzicii improvizate (european-germană, britanică, americană), rezultatul eludând istoricitatea geografică a muzicii, lansând astfel noi posibilităţi în cadrul aparent ermetic al free-ului. În concerte sunt însoţiţi uneori de Thurston Moore de la Sonic Youth, făcând astfel trecerea spre noise, dar nu se sfiesc nici să creeze muzică liberă din sunete coordonate.


*DEX: tinitus s. n. sau acufene s.f.pl. sunt zgomote sau vâjâituri în urechi, subiective sau obiective, de origine foarte variată.



Parteneri: JADD, Control Club

Sponsori: Ambasada Suediei, Hotel Novotel, Roy & Dâmboviceanu CORCOVA, Keean Media


Parteneri media: 24 Fun, Liternet.ro, Port.ro, Veioza Arte, theChronicle.ro, onlineGallery.ro, tonight.ro, metropotam.ro, webPR.ro, Hipmag, Modernism.ro, Feeder.ro, Suplimentul de Cultura, ARTBOOM.ro, ArtClue.net, neaparat.ro, infodance,youmago.ro, stiupecineva.ro, freshgoodminimal.ro


Sâmbăta Sonoră mulţumeşte grupului REPLACE.



+ afişul concertului cu THE THING, Control Club, 9 decembrie, ora 21.00



Un comentariu:

Anonim spunea...

Love, Love, Love

Persoane interesate