Totul este în in-TON-aţie
Klang de improvizație free jazz sau ideea de a invita unul și, în final, doi performeri dintre cei mai tehnici interpreți de muzică la instrumente clasice din lumea noastră vest-europeană și americană, la aniversarea de 1 an de SÂMBĂTA SONORĂ.
Raționament:
Absorbit de formă, apartenența la un curent nordic de free jazz este pentru Paal NILSSEN-LOVE motivația de a intra cu rapiditate și claritate în mecanica reziduurilor bogate în paroxism, sincope și, în mod paradoxal, calm pe perioada a ceea ce se numește o sesiune de improvizație. Ken VANDERMARK l-a întâlnit pe Paal pentru astfel de concerte pe scene dedicate muzicii experimentale. SÂMBĂTA SONORĂ poate face parte dintr-o astfel de scenă participând la invitarea acestor doi muzicieni în RO? Aniversarea e raspunsul!
Paal Nilssen-Love și Ken Vandermark sunt invitati în România de Asociația JADD.
Paal NILSSEN-LOVE (NO): percuţie şi tobe
Un set solo înseamnă pentru percuţionistul norvegian crearea unei situaţii sonore în care orice simţ al timpului dispare; ritmul este ascuns în spatele unor straturi, câteodată hipnotice, câteodată cvasididactice, care dau libertate improvizaţiei. Totul se construieşte astfel în jurul texturii, a timbrului, a densităţii şi a frecvenţelor, elemente care vizează dinamismul: sunetele se caută în direcţii diferite, deşi ca sursă necesită un spaţiu restrâns ce devine spaţiu al concentrarii componistice. Intensitatea se reglează nonstop şi, deşi timpul devine irelevant, fiecare moment are personalitatea şi perspectiva lui. Deconstrucţia acestui spaţiu dublu apare exprimată printr-un limbaj rizomatic, un set de expresii cărora constant li se pot da noi înţelesuri. Produsul este muzică, nu muzică de percuţie.
Portofoliul de formaţii la care a contribuit Paal Nilssen-Love include Atomic, School Days, The Thing, Frode Gjerstad Trio, Sten Sandell Trio, Scorch Trio, Territory Band, FME şi variate proiecte cu Ken Vandermark, John Butcher, Mats Gustafsson, Nils Henrik Asheim şi Lasse Marhaug.
Ken VANDERMARK (US): saxofon tenor şi bariton, clarinet Bb
Pentru suflătorul american (reedsman) un solo este o curgere continuă de tonuri şi timbre. Linii logice strâng ca într-un pachet energia ce se dezvoltă prin ocazionale şabloane/structuri ritmice şi tonale, cu toate că nu se poate spune că Vandermark caută soluţii simple. Rezultatul este o muzică crudă, cu o atenţie radicală pentru frumos, ce devine paroxistică atunci când este lăsată de ureche să preia controlul corpului, aruncând convențiile la coşul istoriei.
"Simt că solo-urile au devenit un aspect important al expresiei improvizatorilor contemporani, şi că exista acum suficient trecut creat de maeştrii acestui format (Anthony Braxton, Peter Brotzmann, Evan Parker, Derek Bailey, Paul Rutherford, Han Bennink, Joe Morris, Cecil Taylor etc). A încerca să fac faţă acestui canon şi să găsesc propriile mele soluţii la problemele inerente într-un solo (cum te surprinzi pe tine însuţi? Cum faci ca muzica să nu devină previzibilă, cum tratezi tăcerea/liniştea-silence?...) este principala mea preocupare."
Ken Vandermark are propriul cvintet, Vandermark 5, şi face parte din Peter Brötzmann Chicago Tentet (cu Paal Nilssen-Love), Territory Band, Spaceways Inc., DKV Trio.
Eveniment sprijinit de Ambasada Norvegiei.
Sponsor: Corcova Vineyards
Mulțumiri grupului REPLACE pentru setul de tobe.
Sponsor: Corcova Vineyards
Mulțumiri grupului REPLACE pentru setul de tobe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu