9.3.10

BITUM vs. Mitos Micleusanu, 13/03




Sound clash session: Bitum sound system vs. Mitos Micleuşanu sound system
Acest “program de sală” nu vorbeşte despre două demersuri sonore. Perspectiva unui ipotetic mix engineer, ceea ce îşi propune să fie Sâmbăta sonoră azi, le face să se întâlnească printr-o selecţie realizată “după ureche”, identificând astfel speculativ caracteristici comune la cele două sisteme de sunet ce îşi împart pentru prima dată aceeaşi sală. Input-ul biografic/discursiv revine artiştilor. Aceştia vă invită după audiţie la o discuţie informală, liberă de orice convenţie propusă mai jos.
Premisa de “meci” anunţată prin titlul de eveniment este ultrafictivă:
- Ea se bazează pe o alegorie, un alt fel de a vorbi, ce se propune pe sine ca arbitru de tuşă pentru că şi-ar dori să poată contribui în “timp real” la un fel de sound clash sau întâlnire sonoră.
- Perspectiva de arbitru de tuşă este o ficţiune mai avansată decât aceea de mix engineer, pentru că pe partea cealaltă a tuşei identificăm două poziţii de compozitor într-un peisaj cu maşini, bucle, sample-uri, reguli nescrise şi niciun interpret. În ambele poziţii, acelaşi vis al unei măreţii viitoare pentru nişte tehnici bine temperate (pace Bach). Ambele însă dau acces către opusuri inedite ce însumează zeci de ore de atentă construcţie a unor “sisteme de sunet” gândite la rece.
Vom opune aceste opusuri; sau vorbind alegoric, visăm un sound clash (sound system war) ca formă adecvată de a juca şi judeca nimic altceva decât următoarea selecţie:

-
Partea I

BITUM, Vir Dat Reco, 12’26”

Mitos Micleusan/Pneumaton, Fomin Kamceatka, album Plutonium, 5’55”

Mitos Micleusan/Pneumaton, Ideology II (from Titicut Foley), album Ideology, 3’25”

BITUM, 818, album Ele, 10’08”

Mitos Micleusan/Pneumaton, 1405, album Alveol, 3’59”

BITUM, Cru Ora, album Ora, 8’38”

Mitos Micleusan/Pneumaton, Pobedae Pitaph, album Hallucinotech, 11’30”


Partea II

BITUM, Iko Pia, album Iko, 7’24”



Handrabur & Mitos Micleusanu, 00.02, album Free Cortex, 4’36”


BITUM, Can Son, 12’50”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Tuompan Termask, album Plutonium Hits, 3’28”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Proberoom One, album Necropois, 3’08”



BITUM, Iko 8A8, 8’31”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Archetip, album Prenatal, 3’41”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Tranxegment 6, album Skip & Scroll, 2’10”



BITUM, Kod Son, 8’30”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Trajecton, album Plutonium, 3’36”



Mitos Micleusanu/Pneumaton, Etude, album Plutonium, 1’35”



BITUM:
câteva idei din impresia şi intenţiile noastre de a crea “muzică”…
Istoria Bitum e aceeaşi istorie a căutarilor prin instrumente artistice. Lucruri care vin, care sunt puse în pagină, analizate, căutat un sens, dat un sens sau pur şi simplu pentru contemplarea fenomenelor în sine. Că este vorba de linie şi culoare, cuvânt sau sunet, m-am aruncat curajos înainte.
Primele experienţe muzicale sunt primitive dar extazul lor îl caut şi acum. De la bătutul în oalele din bucătărie la punerea în ansamblu a mai multor casetofoane, apoi prin înregistrarea, prepararea şi distorsionarea pianului lui Mugur si pâna la lucrul cu computerul şi sintetizatoarele împreună cu Elena, au trecut peste 25 de ani. (baf!)
Pornim să lucram la o piesa aruncând pur şi simplu nişte chestii la pian. Acorduri sau dezacorduri. Amestecate sau separate. Tonal şi/sau atonal. Apoi începe lucrul propriu-zis. Sunt căutate şi construite şi cercetate sunete şi structuri pe synth.
Există o Dogmă BITUM şi aceasta face lucrurile să se comporte după un anumit program. Ei, şi aici e chestia, Dogma poate fi exemplificată numai prin sunet şi numai în aceasta constă originalitatea şi semnătura Bitum. Ca fiind o chestie de gust. De aceea poate fi facută diferenţa între piesele mai mult sau mai puţin apropiate de concept.
De Metoda Muzicală nu se tine seamă. De ritm şi ton, nici atât. Modul în care sunt puse lucrurile în scenă spune totul.
Totuşi, se poate spune un termen. Exagerare. De multe ori lucrurile sunt duse peste nivelul în care ar avea sens, în înţelesul dogmatizat de noi, bineînteles, aceasta ducând către sentimentul unei poveşti sumbre şi epuizante. Care, ca şi bitumul, este ceea ce ramâne din petrol după “pasteurizare”.
(Ei bine, iată-ma scriind încă o minciună _ Gili Mocanu)

Mitoş Micleuşanu: M-am născut în 1972 în Ucraina, apoi părinţii mei s-au mutat în Basarabia la Chişinău. De fapt, tatăl meu este român basarabean iar mama mea este de origine ucraineană şi poloneză.
Înainte de liceul de arte, am făcut pian şi am cântat într-un cor, al primului liceu. Apoi am intrat la liceul Igor Vieru (arte plastice) după care la Arte la Cluj, "Ioan Andreescu". Prin anul 2 am încropit o trupa de hardcore cu nişte prieteni, iar înca peste 2 ani am abandonat facultatea fiindcă n-am mai simţit într-o zi niciun motiv să mă mai duc aşa, dintr-un fatalism adolescentin, ca să nu zic infantilism :)
După săritura din facultate m-am concentrat mai mult pe pictură, iar mai târziu am simţit o nostalgie legată de muzică, mai ales că la Cluj am stat la căminul Conservatorului "George Dima" unde mi-am făcut mulţi prieteni, printre care pianişti, chitarişti, percuţionişti, iar unul dintre cei mai buni prieteni, muzicolog.
Tot din acea perioadă am luat cunoştinţă cu Musique Concrete, dacă n-am scris gresit.
Printre primii care m-au făcut curios a fost Xenakis, în special lucrarea "Nekya"; a fost practic perioada când am fost atras de muzica atonală, dar poate mai mult în acest sens mi-a placut John Cage, parcă, cu pianul preparat. În paralel, am simţit "atracţie" faţă de Brian Eno, King Crimson, dar şi Arvo Part sau Bach, în special lucrările pentru Orgă, preludiile la corale, etc.
O altă ramură care m-a atras pe parcurs a fost muzica tradiţională indiană, în special raga.
Din compozitorii preferaţi fac parte şi Prokofiev dar şi Brahms.
Am studiat o vreme chitară clasică, dar am avut mai degrabă înclinaţii "punk"-iste şi n-am avut răbdare cu clasica. Totuşi, am continuat să compun pentru chitară, diverse chestiuni, dar totuşi spre armonic. Apoi a venit şi curiozitatea legată de muzica electronică. Când mi-am dat seama ce posibilităţi există şi în această zonă, mi-am dorit nespus de mult să încerc, şi tiptil tiptil, la început cu sampling-ul şi diverse "loopoaice" după care am început să construiesc eu, să înregistrez sunete la microfon şi să mă ocup de ele, de transformări, procesări şi în special căutări de noi pattern-uri sonore, ritmice, etc etc.
Cam ăsta ar fi demersul sonor.
Proiecte electronice: Pneumaton, Diafragma, Ermetic, Volnar.
Proiecte în colaboare: Cortex Free (cu Dan Handrabur), Shukar Collective.
Alte proiecte: Planeta Moldova, Febre 39, Maidanezi mai suedezi, Zelda.


Sponsor: Corcova Vineyards

Niciun comentariu:

Persoane interesate